2021-10-01 08:00Bloggpost

Vårdplan med en knapptryckning i Uleåborg, Finland

Expertutbildning i UleåborgExpertutbildning i Uleåborg

Kontaktpersoner för interRAI bedömningsinstrument för långtidsvård (RAI-LTC) träffas regelbundet för uppföljning av kvalitetskriterier och kvalitetsutvecklingen inom dygnetruntomsorg och servicebostäder. Ämnet för granskningarna kan exempelvis vara kvalitetsindikatorer för RAI-LTC, vilka i detta fall övervakas av Uleåborgs stad.

Uleåborg har använt webbaserad Raisofts programvara sedan 2017. En viktig del av kvalitetsarbetet är varje kunds personliga vårdplan. I Uleåborg har det uppmärksammats att Raisofts modul för att bygga vårdplan är ett utmärkt verktyg som effektiviserar och spar tid. Då RAI-bedömningar är så pass heltäckande, skapas vårdplanen praktiska taget direkt genom ett knapptryck. Utgångspunkten är förståss att en välgjord bedömning genomförs med hjälp av RAI-instrumentet RAI-LTC, med frågeställningar som tagits fram av interRAI:s forskargrupp och håller högsta vetenskapliga validitet och reliabilitet.

Raisoft erbjuder viktig expertutbildning

Servicehandledaren Elisa Veteläinen och sjukgymnasten Anne Pasanen är mångåriga RAI-användare och har lett Uleåborgs RAI LTC-team i flera år. Våren 2018 bestämde de sig för att gå med i Raisoft Key Expert-utbildning. De har varit riktigt nöjda med träningen.

- Vi har ett så jätteduktigt team att det ibland känns som om vi inte längre har något att tillföra, säger Pasanen och Veteläinen, och fortsätter:

- Peer-learning i vår grupp har varit helt fantastiskt. Man behöver inte uppfinna hjulet varje gång, utan deltagarna delar erfarenheter och praxis med varandra och lär sig hela tiden något nytt

- Under utbildningen har vi gjort en bredare uppdatering av arbetsbeskrivningar för organisationen, och som en del av utbildningen har vi utvecklat en skräddarsydd modell för att utvecklas som RAI-expert, säger Veteläinen och Pasanen.

Båda berömmer det smidiga samarbetet med Raisoft.

- Raisofts utbildningsledare och servicepersonal finns alltid nära tillhands och är tillgängliga när man behöver hjälp och support.