2021-06-07 06:51Pressmeddelande

Raisoft inleder samarbete med Queen Silvia Nursing Award

Raisoft har under mer än 20 års tid utvecklat digitala beslutssystem för vården i samarbete med forskarorganisationen interRAI. Nu ingår Raisoft samarbete med Queen Silvia Nursing Award i Sverige.Raisoft har under mer än 20 års tid utvecklat digitala beslutssystem för vården i samarbete med forskarorganisationen interRAI. Nu ingår Raisoft samarbete med Queen Silvia Nursing Award i Sverige.

Företaget Raisoft - som under 20 års tid har utvecklat digitala bedömningsinstrument i samarbete med forskaorganisationen interRAI – kommer att samarbete med Queen Silvia Nursing Award i Sverige.

Utvecklingen av Raisofts beslutsstöd sker i nära samarbete med den internationella forskarorganisationen interRAI. Standarden är resultatet av omfattande klinisk forskning och testning genom interRAIs forskargrupp. Organisationen består av ca 140 kliniker och forskare som utvecklat en bedömningsstandard för vården som används i ett 40-tal länder. Detta har uppmärksammats i många länder som nu valt att implementera interRAI systemet som nationell standard, däribland Belgien, Schweiz, Irland, USA, Canada, och senast vårt grannland Finland.

Raisoft uppfyller högsta kvalitet och standard inom datasäkerhet med beprövade internationella certifikat. Raisoft är lokaliserat till Karleby, Finland, men är verksam i ett 10-tal länder. Nu introduceras Raisoft i Sverige.

Svensk äldreomsorg står inför flera utmaningar, något som inte minst den alltjämt pågående coronapandemin har accentuerat, säger Robin Lundgren, Raisoft Sverige, och fortsätter:

- Självfallet behöver vi inom äldreomsorgen använda de bästa teknologiska lösningarna som finns för utvärdering av funktion och hälsa. Och det är särskilt angeläget att i post-corona tider se betydelsen av bedömningsbaserad vårdplanering kopplad till patientjournal. Också regeringens Coronakommisson har slagit fast att bristen på patientcentrerad sammanhållen journalföring är en av orsakerna till pandemins konsekvenser inom svenskt äldreboende. En av svenska vårdens största utmaningar är den snabba ökningen av åldrande befolkning, med multisjuklighet och demenssjukdom som följd. Med Raisofts system kan en vårdgivare med hjälp av en handfull standardiserade frågor bedöma en persons kognitiva förmåga.

Sophie Lu-Axelsson, CEO på Swedish Care International – en av grundarorganisationerna bakom Queen Silvia Nursing Award – tillägger:

- Möjligheten att berätta om interRAIs kliniska bedömningsinstrument för svenska sjuksköterskor är mycket intressant. interRAIs kliniska bedömningsinstrument används för äldreomsorg i bland annat Nya Zeeland, Australien, Kanada, Finland och Schweiz. Det är alltid givande att lära sig hur andra regioner arbetar med äldrevård.

QUEEN SILVIA NURSING AWARD

Queen Silvia Nursing Award lyfter en av våra största framtida globala utmaningar – en åldrande befolkning och behovet av äldre- och demensomsorg av högsta kvalitet. Stipendiet motiverar sjuksköterskor att bli innovatörer inom vårdutvecklingen, samtidigt som det bygger och främjar kompetens inom professionell omvårdnad.

Queen Silvia Nursing Award grundades 2013 som en gåva till Hennes Majestät Drottning Silvia för att uppmärksamma hennes långvariga arbete och stöd för äldre- och demensvård.

Från och med 1 september 2021 påbörjar utmärkelsen sitt nionde år av att acceptera ansökningar från sjuksköterskor och sjuksköterskestudenter. Queen Silvia Nursing Award tar emot ansökningar från sjuksköterskor och sjuksköterskestudenter från Sverige, Finland, Polen, Tyskland, Litauen och USA (via University of Washington School of Nursing).

Alla sjuksköterskor som är intresserade av att ansöka om stipendiet på 60 000 kronor måste skicka in en idé eller en lösning som gynnar vården och livskvaliteten för äldre eller personer som lever med demens.

Raisoft ansluter sig till andra partners för Queen Silvia Nursing Award Sverige så som Johanniterorden i Sverige, Home Instead, Attendo, Medicover, Nordnet, Vårdväskan, Color4Car, Oriflame, Bonliva, Svensk Sjuksköterskeförening, Hemsö, Puls & Träning, Proxident och Bonnier Healthcare / Netdoktor.se

Queen Silvia Nursery Award